BIO
Rixt van der Kooij (1968) kreeg pianoles van Maria Stroo in Groningen. Daarna studeerde ze onder leiding van Else Krijgsman aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Les in duo spel volgde ze bij Tan Crone. Vervolgens studeerde zij aan het Rotterdams Conservatorium bij Mila Baslawskaja waar ze de Aantekening Begeleiden en de Aantekening Kamermuziek behaalde.
Rixt van der Kooij volgde masterclasses bij o.a. Jürgen Uhde, Detlef Kraus, Christian Zacharias, Konrad Richter, Roger Vignoles, Graham Johnson en Rudolf Jansen.
Zij begeleidde bij diverse zangmasterclasses waaronder die van Diane Forlano en Anthony Rolphe Johnson in Wales, Groot-Brittanië.
Met haar duo à quatre-mains partner Dessislava Radeva won zij in 1997 de EPTA-prijs op het zevende internationale concours voor vierhandig pianospel in Torhout, België.
Rixt van der Kooij is initiatiefneemster van de Friestalige klassieke muziekgroep ‘De Spylman’. In 1995 verscheen de CD ‘De Spylman’ met daarop een overzicht van het Friese kunstlied uit de periode 1600-1995. In september 1999 bracht De Spylman de CD ‘Wylde Wizen’ uit met eigentijds repertoire uit de periode 1993-1999. Voor dit project werden diverse liederen speciaal voor de groep gecomponeerd.
In september 1997 verscheen bij Finlandia Records de CD ‘Meet the Composer Tauno Marttinen’. Hierop is zij te beluisteren in de pianosonate opus 90 en enkele kamermuziekwerken.
Als pianiste is zij gespecialiseerd in liedbegeleiding en dan met name het Duits-romantische repertoire. Zij organiseert sinds 2002 een serie liedrecitals onder de titel Vocaal drieluik in Friesland. Hierbij werkt ze met jonge, pas afgestudeerde zangers en bespeelt zij de bij het repertoire passende historische vleugels.
Sinds 2008 organiseert zij de serie JongVocaal in de Haagse Kunstkring in Den Haag waarin steeds een ander thema centraal staat. In 2016 en 2017 gaf zij diverse masterclasses voor jonge professionele zangers en pianisten in dezelfde locatie.
Rixt van der Kooij treedt steeds meer als componiste naar buiten. Zij werd door de bevriende componist Burkhard Söll aangemoedigd meer te gaan componeren en door hem werd ze betrokken bij de componistencirkel rondom de stichting ‘Made in Leiden’.
Voor het Bilitis Ensemble (zang, cello en piano) schreef ze o.a. de cycli ‘Chansons de Bilitis’ en ‘Wesendonck-Lieder’. Voor het ROSA Ensemble (saxofoon, viool, piano en slagwerk) schreef ze het korte stuk ‘Ostinato’.
Haar ervaring in het wisselen tussen historische vleugels en moderne instrumenten resulteerde in een onderzoek en het behalen van de Master of Music – Classical Piano in juni 2018. (Research Exposure: Schubert songs’s performed on a historical instrument and a modern piano – A search for expression by comparison).
Rixt van der Kooij is sinds 1991 als docente verbonden aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.