Recensies
Leeuwarder Courant, maandag 7 maart 2022
Friese ‘Winterreis’ overtuigd steeds meer
Heeft een Friese vertaling meerwaarde? Niet als men de verwantschap tussen tekst en muziek koestert. En daar staan de Schubert-liederen om bekend. Maar zo’n vertaling heeft toch ook wel wat. Het gezongen Fries klinkt namelijk zachter, wellicht poëtischer, zangeriger dan het Duitse origineel. Maar in alle gevallen staat of valt een interpretatie van deze cyclus met de inleving en detaillering in zowel de pianopartij als de gezongen teksten.(..) Van der Kooij schakelde in stemmingen en wist prachtige momenten vol subtiliteiten in te bouwen.
RUDOLF NAMMENSMA
Leeuwarder Courant, maandag 20 september 2021
Vocaal drieluik met de spin Sebastiaan
Rixt van der Kooij had haar oog laten vallen op Peter en de wolf van Sergei Prokofiev, een bekend werk voor verteller en orkest, in dit geval voor verteller en pianobegeleiding. Een hachelijke keuze: elke dier en ieder personage wordt in de oorspronkelijke versie uitgebeeld door steeds een ander instrument. Nu dus niet. Hoe pakte dat uit? Met Van der Kooij achter de toetsen werd er geen instrument gemist. In de vlotte, snelle noten op de piano herkende men bijvoorbeeld onmiddellijk de fluit die Prokofiev oorspronkelijk voor het kwetterende vogeltje in petto had.
Minder bekend is Het witte hert van Carl Reinecke (…) Het gaat hier om een kort melodrama, waarin de muziek en verteller beide tegelijkertijd aan het woord zijn. Dit vraagt om een naadloze timing. Van der Kooij en Vinke begrepen dat.
En dan was er Sebastiaan, Annie M. G. Schmidts onfortuinlijke spin, op sfeervolle muziek van Van der Kooij.
RUDOLF NAMMENSMA
Leeuwarder Courant, dinsdag 22 september 2020
Drama en poëzie in liedrecital
Rixt van der Kooij weet de bijzondere verhalen in de liedkunst altijd weer te vinden. Deze keer waren de twee werken op de speellijst van Praagse origine. Van de Joodse componist Viktor Ullmann (1898-1944) stond ‘Die Weise von Liebe und Tod des Cornets Chrisoph Rilke für Sprecher und Klavier’ (1944) op de speellijst.
De galloperende paarden en daverende klappen van het krijgsgeweld werden door pianiste Rixt van der Kooij vurig en virtuoos verklankt, maar de subtiele weergave van de mijmerende overpeinzingen van de jonge vaandeldrager maakte net zoveel indruk.
Bas-bariton Sven Weyens, gezeten aan een kleine tafel met microfoon, las het aangrijpende verhaal (een tekst van Rainer Maria Rilke) voor over de jonge vaandeldrager met de grote idealen, die nooit meer thuis zou komen. Hij is een ras-verteller. In het monodrama van Tsjechovs ‘Labutí Písen‘ (Schwanengesang) konden we puur van zijn prachtige zangstem genieten.
JEANINE KRAMER
Friesch Dagblad, maandag 27 mei 2019
Onbeteugeld en ingetogen slot van Vocaal drieluik
Opvallend was dat de dames – pianiste Rixt van der Kooij en vocaliste Wendeline van Houten – behoorlijk van zich lieten horen. Onbeteugeld lieten zij zich gaan in liederen met heftige emoties.
S. VAN EK
Leeuwarder Courant, maandag 20 maart 2017
Rijke sfeerbeelden
De rijke natuur- en sfeerbeelden – jachthoorns, paardenvoetjes in de maneschijn, ruisend water, onweer en wapengekletter werden door de ervaren pianiste Van der Kooij gedetailleerd en met passie neergezet.
JEANINE KRAMER
Friesch Dagblad, maandag 27 januari 2014
Erg veel donkere klanken bij concert rond Fauré
Tenslotte Rixt van der Kooij, fantastisch wat een pianist. Alert reagerend en een eenheid met de solisten.
FEIKE VAN TUINEN
Leeuwarder Courant, maandag 12 maart 2012
Inlevende vertolkingen van liederen van Gounod
De begeleiding op een heuse Pleyel-vleugel uit Gounods tijd werkte aanstekelijk. Van der Kooij liet zich door het instrument voortdurend inspireren en leverde betrouwbaar en foutloos spel af, hetzij poëtisch hetzij orkestraal.
RENNIE VEENSTRA
Friesch Dagblad, maandag 18 april 2011
Sibelius begeleid op een Blüthner
De begeleiding van Rixt van der Kooij was van dien aard dat die alle kritiek op de pianistische kwaliteiten van Sibelius op slag zouden doen verstommen.
S. VAN EK
Leeuwarder Courant, maandag 26 april 2010
Ingehouden adem bij Van der Kooij
(…)Het spel van Van der Kooij in de pianobewerkingen van Liszt van verschillende liederen van Schubert, Mendelssohn en Schumann, was wonderschoon. De delicate spanningsopbouw en dito articulatie, alles voorzien van een ongelooflijk helder touché op de fraaie Pleyel uit 1844, was bijna adembenemend.
INGRID METZ
Friesch Dagblad, maandag 16 maart 2009
Prachtige liederen van een onbekende componiste
Josephine Lang is zeker niet een bekende componiste van de vroeg-romantiek. Rixt van der Kooij ontdekte echter dat zij prachtige liederen heeft geschreven waarvan haar tijdgenoten Felix Mendelssohn-Bartholdy en Robert Schumann onder de indruk waren. (…) Over de opbouw van het programma was goed nagedacht. Het concert begon met vrolijke en luchtige liederen, met virtuoze begeleidingen, maar naarmate het programma vorderde werden de liederen dramatischer. (…) Opvallend was het uitstekende samenspel tussen beide zangers en pianiste.
JACK FRÖHLICH
Friesch Dagblad, maandag 21 april 2008
Liederen Beethoven imponerend gebracht
(…) Rixt van der Kooij was een uitstekend begeleidster die, spelend op een forte-piano, een vleugel uit Beethovens tijd, zich naadloos aansloot bij de zangers waardoor een perfecte eenheid ontstond.
GERBEN BERGSTRA
Leeuwarder Courant, maandag 26 april 2004
Zomer en Van der Kooij een innig Schumann-koppel
Waar Zomer een smartelijk, gekweld gezicht trok (‘Süsser Freund, du blickest mich verwundert an’) liet Van der Kooij in haar intense spel overtuigende tranen rollen, zo vakkundig afgewogen in warmte en dynamiek en zo aaneengeklonken, dat ik het me nauwelijks treffender kan voorstellen.
RUDOLF NAMMENSMA
Leeuwarder Courant, maandag 13 januari 2003
Van der Kooij zorgt voor rijk liedaanbod
Gisteren ging Wolf´s vocale drieluik open met zijn liederen op gedichten van Goethe. (…) Van der Kooij de enige constante factor tijdens deze concerten, bracht warmte en kilheid, afhankelijk van de partituur en de visie van de zangers.
RUDOLF NAMMENSMA
Leeuwarder Courant, maandag 29 april 2002
´Schwanengesang´ fraai verglijdend geheel
Al met al toch een onderhoudend, fraai verglijdend geheel, dit ´Schwanengesang´, zeker als men daar de losse, beeldende begeleiding van Rixt van der Kooy bij optelt. Prachtig, hoe deze pianiste tegenspel gaf. Transparant en optimaal qua klankverhouding.
OENE W. NIJDAM
Leidsch Dagblad, vrijdag 1 maart 2002
Fraai requiem voor de molenaar
Het duo Mattijs van de Woerd (bariton) en Rixt van der Kooy (piano) heeft bepaald een eensgezinde opvatting in ´de ballade´ van de molenaar die in voortdurend wisselende gemoedstoestanden zijn ´schöne Müllerin´ opvoert, midden in de natuur. (…) Rixt van der Kooy speelt met groot inlevingsvermogen en net als Van der Woerd zonder te overdrijven. Zij roept op, intensiveert, geeft de muziek psychologische diepgang. Haar spel is met de zangstem verweven. Tot het desolate wiegenlied van de beek toe- vertolkt als een requiem voor de molenaar.
LIDY VAN DER SPEK
Friesch Dagblad, maandag 28 januari 2002
Winterreise: mooi uitgevoerd
De pianiste Rixt van der Kooij is als docente verbonden aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, haar specialisatie is liedbegeleiding en als zodanig begeleidt zij veel jong zangtalent. Daarnaast organiseert zij ook geregeld concerten waarin de vocalisten hun kwaliteiten aan een groter publiek kunnen tonen. (…) Rixt van der Kooij toonde zich een uitstekend en inspirerend begeleider.
JACK FRÖHLICH
Leeuwarder Courant, maandag 28 januari 2002
Een kwalitatief sterke ‘Winterreise’ Schubert’
Centrale figuur in dit ‘Vocale drieluik’ is dus de pianiste. (..) De pianopartij is bij Schubert meer dan een begeleiding, eerder een ‘sfeerbegeleiding’ die de tekst inhoudelijk kracht bijzet. (..) met pianistisch raffinement en gevoel voor de juiste klankverhouding nam zij de tragische hoofdpersoon in deze muzikale ‘reis door het gevoelsleven’ bij de hand.
Ze hield de ogen niet droog waar diende te worden ‘geweint’, liet de melodische lijnen –al naar gelang de stemming-stijgen en dalen, terwijl de vele ‘pijnlijke momenten’ in de amoureuze martelgang van onze verliefde jongeling kon rekenen op rake dissonanten. En alles vrijwel puntgaaf en met mooi ingehouden toucher.
OENE W. NIJDAM
Leeuwarder Courant, maandag 14 februari 2000
Een stoere Schubert in kerkje Olterterp
Achter de piano zat Rixt van der Kooy, die haar parelende spel met succes afstemde op de zang en de beek. Afhankelijk van waar we in het verhaal zaten liet ze hem dan weer onstuimig, dan weer geruststellend kabbelen.
RUDOLF NAMMENSMA
Leidsch Dagblad, 18 september 1998
Indrukwekkend pianospel in Kapelzaal
Dessislava Radeva en Rixt van der Kooy, twee muzikale vrouwen, die weten te doseren en óp te bouwen: in programmakeuze, in hoeveelheid muziek, in moeilijkheidsgraad, in dynamiek en pedaalgebruik, in spanning en ontlading.(…)
Hun spel is in dienst van elkaar en van de muziek (…) Indrukwekkend mooi spel!